۸ آذر ۱۳۹۷، ۲۲:۲۶

روز فلسطین در فرهنگستان هنر؛

جهان نمی‌دانست در قرن ۲۱ با چه تابلوی وحشتناکی روبه‌روست

جهان نمی‌دانست در قرن ۲۱ با چه تابلوی وحشتناکی روبه‌روست

مراسم گرامیداشت روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین همراه با گشایش نمایشگاه «فلسطین در آیینه خیال هنرمندان ایرانی و فلسطینی» در فرهنگستان هنر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم گرامیداشت روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین با مشارکت فرهنگستان هنر، کمیسیون ملی یونسکو، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، مجمع جهانی صلح اسلامی و جمعیت دفاع از ملت فلسطین و با حضور علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر، حجت الاسلام احمد مازنی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد.        

علیرضا اسماعیلی در این مراسم گفت: مجمع عمومی سازمان ملل این روز را به عنوان روز جهانی همبستگی با ملت فلسطین اعلام کرده است که فرصت مغتنمی برای یادآوری مسئولیت تاریخی جامعه جهانی برابر ملت فلسطین است.    

وی اظهار کرد: مردم ایران به پیروی از امام (ره) که فرموده‌اند فلسطین پاره تن اسلام است و به گفته رهبر انقلاب اسلامی که فرمودند مساله فلسطین امروز مساله اول جهان اسلام است، همبستگی و همکاری خود را نسبت به مردم فلسطین اعلام کرده‌اند.      

دفاع از فلسطین از مولفه‌های همیشگی انقلاب اسلامی بوده است

سرپرست فرهنگستان هنر با اشاره به اینکه دفاع مقتدارنه و آگاهانه مردم ایران از فلسطین جزو مولفه‌های همیشگی انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: هنر، زبان مشترک همه انسان ها است و برای تبیین مسایل و بیان آلام فلسطینی‌ها اثرگذارترین وسیله به شمار می‌رود.         

وی افزود: هنر به عنوان کارآمدترین وسیله انعکاس اندیشه‌ها و آرمان‌های جامعه بشری می‌تواند در خدمت فلسطین قرار گیرد. هنرمندان آثار متعددی از موضوعات مختلف هنری به ویژه سینما و هنرهای تجسمی درباره مقاومت و مظلومیت فلسطین تولید کرده‌اند.      

اسماعیلی اعلام کرد: اگر صلاح صهیونیست ها کشتن، نابود کردن و ویران کردن است، هنر می‌تواند به عنوان مهم‌ترین وسیله برای بیدار کردن وجدان‌های انسانی و نشان دادن مظلومیت مردم فلسطین مورد استفاده قرار گیرد.          

وی با اشاره به اینکه آثار هنرمندان در تالار لرزاده موسسه صبا به نمایش گذاشته شده است، تصریح کرد:  فرهنگستان هنر به عنوان نهادی که جزو دستاوردهای دوره چهل سال جمهوری اسلامی است، فعالیت‌های موثری در حوزه هنر انجام داده است و با دارا بودن بزرگترین گالری خاورمیانه و برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی، ملی و استانی به حمایت هنرمندان پرداخته است. فرهنگستان هنر همچنین با انتشار ۵۰۰ عنوان کتاب تخصصی در عرصه هنر نقش موثری در تهیه منابع و مواخذ حوزه‌های مختلف هنر داشته است.    

سرپرست فرهنگستان هنر تاکید کرد: در مباحث نظری هنر، فرهنگستان هنر آثار ارزشمندی تولیده کرده که برخی از آثارش جریان‌ساز هم بوده است. شناسایی و معرفی سبک‌ها، مکاتب، شخصیت‌های هنری که شاخص‌ترین آنها برنامه‌هایی چون همایش سلطان محمد نقاش، همایش کمال‌الدین بهزاد و همایش سلطان محمد معمار است از فعالیت‌های فرهنگستان هنر به شمار می‌رود. همچنین فرهنگستان هنر در زمینه ارتباط با جامعه هنری و هنرمندان کشورمان، افزایش سرمایه دولت اقدامات موثری انجام داده است و به عنوان اتاق فکر نظام در حوزه هنر و توسعه فرهنگ و هنر جامعه بسیار موثر بوده است.    

وی در بخش دیگری از سخنانش برقراری ارتباط بیشتر با هنرمندان و همچنین برگزاری برنامه‌های متعدد در زمینه پوستر، عکس و کاریکاتور در حمایت از هنر مقاومت و فلسطین را از دیگر اقدامات فرهنگستان هنر معرفی کرد.      

گنجینه فرهنگستان هنر گنجینه‌ای غنی است   

اسماعیلی درباره آثار هنرمندان فلسطینی که با عنوان «فلسطین در آیینه خیال هنرمندان» در  فرهنگستان هنر به نمایش درآمده است، تشریح کرد: در اوایل دهه ۸۰ فرهنگستان هنر با نظر و کمک دفتر مقام معظم رهبری مجموعه ارزشمندی از آثار نقاشان فلسطینی را که در اردوگاه‌های سوریه، لبنان و اردن خلق شده بودند، خریداری کرد. این آثار دارای شاخصه‌های فرهنگی و هنری فلسطین است.    

وی در پایان سخنانش اعلام کرد: گنجینه فرهنگستان هنر، گنجینه‌ای غنی است و بخش هنر مقاومت و فلسطین بخش کوچکی از این گنجینه است. بیش از هزار اثر مهم در حوزه نقاشی، خوسنویسی و...  در گنجینه فرهنگستان هنر وجود دارد که بر اساس برنامه‌ریزی در آینده تمامی آنها برای نخستین بار رونمایی می‌شود.

حجت‌الله ایوبی نیز با اظهار امیدواری از اینکه هر ساله یک برنامه فرهنگی و هنری شایسته برای اعلام حمایت از مردم فلسطین برگزار شود، گفت: زمانی که مردم سرزمین‌های مختلف ورود به قرن ۲۱ را جشن می‌گرفتند شاید احساس نمی‌کردند که اوایل قرن ۲۱ چنین وحشی‌گری‌هایی را ببینیم و جهان شاهد تابلوی وحشتناکی باشد. شاید تصور می‌کردند امروز ملت‌ها متمدن شده‌اند و علم و دانش ترقی کرده است و این قرن با گفتگو، صلح و آرامش آغاز می‌شود ولی اینگونه نشد.      

صلح، گوهر نایابی که بشر کمتر به آن دست پیدا کرده است

وی ادامه داد: برخی‌ها می‌گویند که تاریخ جهان را بیشتر جنگ‌ها، رقم زده‌اند و صلح، گوهر نایابی است که بشر کمتر به آن دست پیدا کرده است. بر همین اساس خواندن تاریخ جهان به معنای خواندن تاریخ جنگ‌هایی است که در جهان اتفاق افتاده است. البته سازمان یونسکو بعد از جنگ جهانی دوم تجربه‌های متعددی برای خشکاندن ریشه جنگ انجام داد بنابراین سازمانی علمی فرهنگی را پایه‌گذاری کرد تا روح انسان را از جنگ دور کند و خردورزی را توسعه دهد.      

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به اینکه طبق روایات ریشه جنگ از بی‌خردی و ناخردی است، تصریح کرد: اگر قرار است امروز تحولی در یونسکو اتفاق افتد باید با زبان هنر باشد چراکه زبان هنر زبان دل است. آثاری که در «فلسطین در آیینه خیال هنرمندان» عرضه می‌شود، نمایشگاه  هنرمندانی است که برای مظلومیت مردم فلسطین اثر خلق می‌کنند و از آنجا که هنرشان از دل برخاسته است بر دل هم می‌نشیند و همه مردم پیام آن را درک می‌کنند.

 احمد مازنی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این مراسم گفت: در جمهوری اسلامی هر روز، روز فلسطین و دفاع از مظلومان و مقاومت تمام انسان‌های جهان است که بارزترین نمونه آن قدس است که به صورت جهانی و به عنوان یک عبادت برگزار می‌شود.    

وی ادامه داد: اینکه فرهنگستان هنر به عنوان یک نهاد فرهنگی و بین‌المللی پیش‌قدم این برنامه شده گام بلندی در زمینه اقدامات فرهنگی در حوزه مقاومت است.    

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه در یکی از جلسات مجلس شورای اسلامی  کمیته ویژه فرهنگی تشکیل شده است، گفت: در حوزه مقاومت فلسطین، یمن، سوریه و لبنان نیازمند دیپلماسی فرهنگی هستیم. ما در شناساندن ایران و فرهنگ ایران کم‌کاری کرده‌ایم و ظرفیت‌ها گاه بجای هم‌افزایی، متناقض و موازی‌کارانه بوده است. رفع این نقیصه و ارائه تصویر واقعی از ایران نیازمند دیپلماسی فرهنگی منسجم است.      

وی بیان کرد: ملتی که ۱۷ هزار شهید داده است، امروز به عنوان حامی تروریسم مورد ظلم قدرت‌های بین‌المللی که حامی گروهک‌های تروریستی هستند، قرار گرفته است. مبلغی هم که برای مبارزه با ایران در نظر گرفته شده است به انتخابات آینده ایران، توییت‌های فارسی، رهبری و سایر مسائل اختصاص دارد. آمریکا حتی برای انتخابات ایران نیز هزینه‌های گزافی می‌کند چراکه می‌خواهد افرادی که نه مسلمان  و نه ایرانی هستند روی کار آیند و به اعتقاد من تنها از راه هنر می توان در این جنگ موفق شد.

هنر می‌تواند در این جنگ ظالمانه برای جمهوری اسلامی مفید باشد و چهره ایران را به‌ درستی معرفی کند

مازنی تاکید کرد: هنر می‌تواند در این جنگ ظالمانه برای جمهوری اسلامی مفید باشد و چهره ایران را به‌ درستی معرفی کند.

وی گفت: ایران کشوری است که مورد ظلم قرار گرفته است و نه اینکه خود حامی تروریست باشد. همه تلاش‌های ایران در عرصه دفاع از ملت‌های مظلوم، دفاع معنوی بوده است.  

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: احساس می‌کنم در ایران کم کاری کرده‌ایم چون هر جا سخن از گرفتاری و معضلات مردم مستضعف است گفته می‌شود  که کل بودجه صرف حوزه علمیه، فرهنگ و فلسطین می‌شود. ولی باید بگویم که تنها ۶ دهم از بودجه کشور صرف این موارد می‌شود و پولی که در داخل کشور و برای مردم هزینه می‌شود در برابر مبلغی که برای فلسطین هزینه می‌شود بسیار ناچیز است و از سوی دیگر یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

عباس خامه یار قائم مقام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: ما می‌دانیم که بودجه‌هایی که برای حمایت ستمدیدگان صرف می‌شود در  برابر بودجه‌هایی که برای تخریب فلسطین هزینه می‌شود چقدر کم است و اینکه برای امنیت ملی خودمان نیز است. مردم فلسطین به عنوان مردمی که با کمترین امکانات در برابر فشارهای سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی قرار گرفته‌اند، شایسته قدردانی هستند.  

بحث فلسطین فراملی، دینی و فراقومیتی است​

وی با اشاره به مقاومت مردم فلسطین گفت: بحث فلسطین بحث ملی نیست بلکه بحث فلسطین فراملی، دینی و فراقومیتی است و پرچم فلسطین همه‌جا برافراشته است.      

قائم مقام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیاده‌روی هر جمعه مردم فلسطین را که با عنوان راهپیمایی بازگشت به خانه انجام می‌شود اقدامی در راستای محکومیت اسرائیل معرفی و تاکید کرد: موثرترین زبان، زبان هنر است و بد نیست که نمایشگاه آثار هنرمندان را در سالن یونسکو در پاریس و کشورهای مختلف برگزار کنیم تا پیام همیشگی هنرمندان با فلسطینی‌ها را به گوش همگان برسانیم.

 در پایان این مراسم حبیب الله صادقی نقاش، سلما مصری بازیگر،  منوچهر محمدی تهیه کننده، محمدرضا شعبانی مستندساز، محبوبه پلنگی و مجید صفاتاج مورد تجلیل قرار گرفتند.

نمایشگاه «فلسطین در آیینه خیال هنرمندان ایرانی و فلسطینی» که برای نخستین بار به عرصه دید گذاشته شده نیز پس از پایان مراسم، گشایش یافت. این نمایشگاه تا تا ۲۲ آذرماه میزبان علاقه‌مندان است.

کد خبر 4471723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha